نزول از جانب خدا به معنای تجافی و افکندن از آسمان نیست، چنان که صعود به سوی او نیز به معنای پرتاب شدن به سوی آسمان نیست...
با سلام خدمت دوستان عزیز، ضمن عرض پوزش ازعدم به روز شدن به هنگام این پست به دلیل ایام امتحانات؛ در پست قبل چگونگی محل رفت و آمد فرشتگان بر امام عصر را توضیح می دادیم و در ادامه:
و مختلف الملائکه؛ محل رفت و آمد فرشتگان
2 ـ نزول از جانب خدا به معنای تجافی و افکندن از آسمان نیست، چنان که صعود به سوی او نیز به معنای پرتاب شدن به سوی آسمان نیست، بلکه نزول از جانب خدا به صورت تجلی است که فرشتگان مأمور، آن چیز را به مقصد یرسانند. همان گونه که صعود به سوی خدا نیز به صورت تکامل وجودی است و با وساطت فرشته در راهیابی به مقصد انجام میپذیرد. آنها در حقیقت در قوس نزول و صعود کارگزاران نظام الهی هستند: (فالمدبّرات أمراً)[1] ، (فالمقسّمات أمراً)[2].
3 ـ فرشتگان هنگام نزول برای این مأموریتها در صحرا فرود نمیآیند چنان که بر دریا نمینشینند، بلکه قلب مبارک انسان کامل هر عصری، محل نزول آنهاست یا این که خود انسان کامل، فرشته را از باطن جهان طبیعت، ظاهر و نازل میکند.
بنابراین، همه فرشتگان برای نازل کردن هر امری یا بالا بردن هر عمل، اعتقاد یا اخلاق در هر زمان، از درِ ولایت امام معصوم همان زمان وارد و خارج میشوند و بین عالم غیب و شهود رابطه برقرار میکنند:
«ما من مَلَکٍ یُهْبِطُه الله فى أمْر ما یُهْبِطُه إلاّ بدأ بالإمام فعرض ذلک علیه وإنّ مختَلَف الملائکة من عنْد الله تبارک وتعالی إلی صاحب هذا الأمر[3]؛ هیچ فرشتهای را خدا برای کاری نازل نمیکند جز آن که ابتدا بر امام وارد میشود و مأموریت خویش را بر او عرضه میدارد. به یقین «محل آمد و شد فرشتگان»، بین خدای تبارک و تعالی و بین صاحب این امر است.
از این رو ائمه، دروازه فیض الهی هستند: «أین باب الله الذى منه یؤتی»[4] و در زیارت آلیاسین خطاب بهامامعصر (عجاللهتعالیفرجه) چنین آمدهاست: «السلامعلیکیاباب الله»[5]. افزون بر این، فرشتگانْ تحت فرمان انسان کامل هستند و برای گرفتن دستور و شرح وظایف خود بر او نازل میشوند.
بدین ترتیب روشن میشود که فرشتگان دائماً در حال رفت و آمد به حضور انسان کامل هستند و او «مختَلَف الملائکة» است. همچنین دروازه فیض الهی است که همیشه پر تردّد است.
[ادب فنای مقربان جلد1 - صفحه 127]
[1] . سوگند به فرشتگانی که تدبیر امور میکنند (سوره نازعات، آیه 5).
[2] .سوگند به تقسیم کنندگان کارها (سوره ذاریات، آیه 4).
[3] . کافی، ج1، ص394. ادب فنای مقربان جلد1صفحه 129
[4] . ـ کجاست دروازه الهی که از آنجا وارد میشوند؟ (مفاتیح الجنان، ص884 دعای ندبه).
[5] . سلام بر تو ای دروازه (رحمت) خدا (همان، ص863، زیارت آل یاسین).
[ شنبه 91/11/7 ] [ 10:43 عصر ] [ در مدار موعود ]